Tävling i ridklubben Udden

I fredags åkte vi ner till Kalmar med Gunde och Vinca för att tävla på ridklubben udden på lördagen och söndagen. Sofie och Hanna var också med, så vi var ett litet gäng. Det var en tävling med ett häftigt koncept, förutom ponnyhoppning var det också hoppning för stora hästar, dressyr och stilterräng på olika banor. Det gjorde tyvärr att det blev lite rörigt, flera gånger blev starttiderna uppskjutna pga att de inte var klara när de skulle och liknande. Ett riktigt stort minus var att det var dåliga banor, de var väldigt långa och med onaturliga svängar och bågar. På lördagen var det 4 (!!!!) kombinationer i L.A:n, 2 i grunden och 2 i omhoppningen. Det var ganska dåligt underlag på framhoppningen också, det blev stora gropar framför och bakom hindren. Det var synd, för annars var det en mysig tävlingsplats med en bra uppstallning där hästarna verkade trivas.

Lördag

L.B (90cm) bed A:0/A:0

Först fick Gunde hoppa en L.B. Han var jättefin, jag fick driva ganska mycket för att han skulle komma igång ordentligt men annars kändes det jättebra. Han var felfri i grundomgången och jag satsade lite i omhoppningen. Han ställde verkligen upp och var felfri. Det var många som red fort, men det räckte ändå till en fjärdeplats!

L.A (100cm och 110cm) bed A1:A och avd B
  
Gunvald var superfin, men jag kände att han började bli lite trött både psykiskt och fysiskt. Han kämpade ändå på jättebra. På framhoppningen blev det något dåligt språng, men det kom tidigt så det hann vi reda ut innan vi kom in på banan. Där gick han som en klocka och satte en enkel nolla i grunden. Eftersom det var en A1:A fick han sedan gå in på banan och hoppa för tredje gången samma dag och då kände jag att han var jättetrött. Han trodde nog dessutom att han hade hoppat klart, så det blev två eller tre pet. Han kändes fin ändå, och att han var trött var ju förståeligt. Jag är fortfarande jättenöjd med grunden!

Vinca var döfin på framhoppningen. Gjorde helt fantastiska språng och kändes enkel att rida. På banan kändes det superbra på ettan och tvåan. I svängen till trean, som stod i uppförsbacke från utgången ville hon dock inte svänga ordentligt? Det  hade ingenting med hindret att göra utan det kändes som att hon bara inte ville gå dit jag styrde. Jag gjorde om och då var hon jättefin! Resten av rundan var hur bra som helst, tror vi fick ett pet med men det gjorde ju ingenting när hon ändå inte var nolla. Jag är jättenöjd med allt förutom svängen till trean, superfin runda och hon hoppade hur bra som helst!

Söndag 

L.A (100 och 110 cm) bed A:0 och avd B

På söndagen fick båda hoppa varsin L.A. Gunde var jättefin igen, både på framhoppningen och på banan. Det var en superfin runda, han lydde min minsta vink. En trekombination ur sväng flöt vi igenom hur enkelt som helst! Allt var alltså hur bra som helst till och med sista hindret som vi kom för stort på och då petade han SISTA bommen. Så jäkla surt, för vi hade den bästa tiden och hade vunnit annars! Typiskt och jag var jättebesviken för att det inte ger några placeringar trots en sån fantastisk runda, men jag är så nöjd med min och min fina ponnys prestation på hela helgen. Världens bästa Gunvald! 

 Vinca var fin igen på framhoppningen. På banan kändes det som att drömmarna krossades när vi petade tvåan, ett hinder som många hade rivit men det spelar ju ingen till att det är svårt för alla om man vill vara felfri. Då hoppade jag bara fram till hinder nummer 5 och sen hoppade jag 1:an igen och utgick, det kändes dumt att hoppa en svår trekombination ur sväng och göra det svårt för henne när det ändå inte är "värt" någonting. Jag är både nöjd och missnöjd med hennes prestationer, hon har hoppat väldigt bra, men jag vill så gärna vara felfri ju... Men egentligen är det ju känslan som räknas, och den fanns där, framför allt i den första klassen! Hon är ju bra fin, lilla Vinca!


0 Kommentarer till "Tävling i ridklubben Udden"

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0