Första riktiga utomhusträningen

Idag var vi iväg på hoppträning med Veronica på Vreta. Det var första gången i år på deras stora fina utebana, gissa om Veronica tyckte att det var kul! Fast det höll på att inte bli så kul, efter lunch började det att regna och höll i efter att jag hade kommit hem, typ till halv 5. Sen gav det sig och blev fint väder igen!

Vi började med att trava fram över en cavaletti och gjorde mycket volter. Vera var fin, men lite stel. Jag fick tänka på att hålla jämn kontakt i tygeln hela tiden så att det inte är en som glappar osv. Sedan fortsatte vi på två plank som det har typ 10 galoppsprång imellan, dvs väldigt långt. Då är det viktigt att hästen håller samma tempo hela vägen utan att bli lång. Den här övningen var väldigt bra för oss, vi behövde bara rulla på och då kom vi perfekt på hindrena! Den andra plankan höjdes efter hand medan den första var mer ett hjälphinder. Veronica tyckte att det var väldigt kul, hon brallade rejält efteråt ett par gånger. Men det ser vi bara positivt sålänge det inte är något som stör.

Vi fick hoppa fram några gånger på en dogleg och sen fick vi hoppa en hel bana. Nästan alla hinder låg på 1,10 eller högre. Det kändes riktigt riktigt bra! Hon hoppade som en liten Gud och jag känner att jag verkligen kan inverka på henne nu och att vi jobbar som ett team. Det är en härlig känsla! Vi fick två stopp, men det var riktigt bra att de kom nu på träning, eftersom de kom av exakt samma anledning som stoppet på tävlingen i helgen. När jag rätar upp mig ett par galoppsprång före hindret är hon så lydig att hon också väntar - vilket gör att det blir för långt fram till hindret. Jag får inte sluta driva när jag rätar upp mig utan hon måste hålla galoppen. När jag gjorde så blev det superbra och hela ritten blev mycket mer jämn. Det kändes inte det minsta svårt! Jag är riktigt nöjd med dagens träning!

Det känns riktigt bra just nu inför vår MsvB debut på Heda nästa helg. Nu till helgen går hon bara L.B i Nykyrka för att finslipa lite och sen går hon två dagar på Heda. Det kommer bli grymt! :D

Puss


0 Kommentarer till "Första riktiga utomhusträningen"

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0