Tävling i Stora Ekeby 6-7/7

Det var ett otroligt roligt meeting. Det var inte så många som bodde över, så man fick en till egen box att ha som sadelkammare. Det var ett väldigt fräscht och fint stall, rejält och bra. Hästarna trivdes väldigt bra. Själva anläggningen var också väldigt fin, banan var fin och hade fina hinder. Tyvärr var banorna ganska svåra, i de två första klasserna vägrade halva startfältet ut sig på första hindret för att det stod konstigt och såg rätt läskigt ut. Jag drabbades som tur var inte av det, men det är ju trist när så många inte ens kommer över första hindret! Och ett minus till var att framhoppningen var i ridhus, det fanns inte ens någon liten framridningen utomhus. Eftersom det var väldigt varmt ute och stekande sol kändes det som en bastu i ridhuset, väldigt obehagligt. Men annars rekommenderar jag verkligen tävlingen och vi hade jättekul! Vi bodde i en stuga några kilometer från tävlingsplatsen tillsammans med Sallies uppfödare/tidigare ägare :)
 
Lördag: 
 
L.C (90cm)
Eftersom Vinca gick avd B var det bedömning A. 
Jag hade ju knappt ridit Vinca innan denna start, så jag ville mest känna på henne och se hur hon fungerade på en tävling. Men hon kändes riktigt bra. Jag satte lite för dåligt med press på henne från början, men det är ju inte så lätt när jag inte har en aning om hur hon funkar.
 
På banan var hon jättefin. Och hon var väldigt duktigt, halva startfältet i både l.c:n och l.b:n vägrade ut sig på FÖRSTA hindret. Det var ett svart hinder med helsvarta bommar som skuggan låg på konstigt på, och hade dessutom några lådor under. Det skapade som sagt jätteproblem, men Vinca, 5 år, knappt hoppad och än mindre tävlad, pluppar över det utan några bekymmer. Resten av banan kändes jättebra, men hon rev de två sista hindrena pga att hon blev lite trött/lång och jag höll inte ihop henne ordentligt. I efterhand skulle jag haft lite mer tryck i galoppen, men det kommer :)
 
L.B (90cm Gunde, 1m Vinca) bed A:0/A:0
Gunde var först. Han kändes riktigt fin, trots värmen och att han hade sovit borta en natt. Det kändes otroligt enkelt, vi var felfria i grunden så självklart satsade vi lite. Det räckte till en andraplats! Jag hade såklart velat vinna, det var rätt nära och jaa.. Men mot sista hindret var det en galoppsträcka, och där har inte Gunvald en chans mot de storgalopperande ponnyerna. Fast det var kul ändå, en bra start på meetinget!
 
Vinca kändes bra den här klassen också. Både på framhoppningen och på banan. Vi kom lite fel på tvåan, för nära, så då rev hon. Det var inget konstigt alls, hon vill gärna komma lite stort och det visste inte jag. Men sen gick hon super! Mot kombinationen blev det väldigt vingligt, så vi rev A-hindret, men vi löste det fint sen! Trots nedslagen är jag inte besviken alls. Jag känner inte den här ponnyn, och hon är dessutom knappt hoppad/tävlad. Bra början på vår karriär! :)
 
L.A (1m) bed. A:0/A:0
Veronicas första klass. Hon kändes fin men lite loj i värmen. Jag hade lite dålig galopp men kände det inte förrän på 4:an (?) som var en kombination. Hon hade inte galoppen, och då blir det svårt, framförallt på ett relaterat avstånd. När jag red på igen med lite mer jävlar anamma gick det mycket bättre, och resten av banan bara flöt. Det kändes ändå bra att vi fick det där stoppet, för då blev jag arg på henne och DÅ hittade jag galoppen, den galoppen jag hade i Vingåker, och som hon behöver. 
 
Gunde var jättefin! Vi rev ganska tidigt, utan någon egentlig anledning. Han hoppade lite för lågt bara. Då började jag tänka på tiden istället, för det var inte många nollor. Efter rivningen blev han så himla fin, han hoppade som en Gud och var verkligen med på noterna. Jag snålade lite med vägen i sista svängen, och det gjorde att vi kom fyra! Superkul! 
 
 
Msvb (110cm) 
Kommer inte ihåg bedömningen på den här klassen, haha ;) 
Jag kom in på banan med lite för dålig galopp, och det kände jag redan mot första hindret. Hon fick ta i ordentligt, och därför var jag mest glad att hon hoppade tvåan, hon kan ju fega ur ibland efter att hon har fått ta i. Jag blev så glad att jag glömde var trean var.. Kom på det när det var för sent. Jag blev så besviken på mig själv, för hon var grymt fin!!! Hoppade super fram till en av kombinationerna, där jag tog fel beslut. Det gjorde att hon rev både A och B, men hon hoppade - och fortsatte. Jag är så himla nöjd, för hon var så sjukt fin. Känslan var så himla härlig! Åh vad fin hon var! 13 fel, men än sen! Det var bara häftigt att få rida en så bra runda på den där fina ponnyn! ❤
 
Söndag
 
L.A (1m) bed A:0
 
Det var bara Gunde som gick den här klassen. Han rev tvåan för att vi missförstod varandra helt, så han rev ganska rejält. Då började jag rida för tiden, hon som ledde hade 4 fel, så jag hade inget att förlora. Det blev lite väl mycket, jag kom snett in i en kombination, så då smet han ut imellan. Red på igen och började då rida lite mer ordentligt. Jag var riktigt stolt över att han bara fortsatte att hoppa, jag red rätt snävt och snabbt, och efter missförståndet också. Han rev något till, vi kom lite fel. Men som sagt, fin! 12 fel, och det resultatet räckte - otroligt nog - till en andraplats! Haha, det var ju kul, det trodde jag verkligen inte! :D Duktiga Gunde tog placering i alla tre starter!
 
Msvb (110cm) avd B
 
Jag red avd B på Veronica i den här klassen. Vi ville ge henne bästa möjliga förutsättningarna. Hon började bli lite trött, det kände jag på henne, men hon jobbade på. Till 4:an gjorde jag fel, jag låg mitt imellan, bromsade, tappade galoppen och hon stannade. Hon kunde självklart bjudit till, men jag ska rida framåt i de lägena, det var liksom bara ett enkelt räcke. Red på igen med mer tryck och hon började komma igång ordentligt. Mot 7:an, en kombination hade de vattnat på två ställen och på det ena snubblade Veronica rejält och på det andra halkade hon till, så det blev liite dålig galopp och vi kom för nära. Jag tänkte först inte på att jag red avd B, så det var tur att mamma skrev haha. I avd B har man ju tre vägringar på sig istället för tre. Då hoppade hon ordentligt igen och efter det gick hon som en klocka!!! Rev något på vägen, men vad gör det. Det blev en skolningsrunda. Är så himla nöjd!
 
Puss
 
 

2 Kommentarer till "Tävling i Stora Ekeby 6-7/7"
Postat av: Lisa Fager

svar: Tack så mycket! :D

Jag bor bara 20 minuter från stora ekeby, tycker jättemycket om att tävla där för min ponny går så bra där :)

2013-07-18 || 06:49:17
URL: http://lisafager.horseworld.se
Postat av: Sara

Jag var hästskötare den helgen och varje gång vi gick in i ridskolestallet kollade jag efter dina hästar haha, båda är så himla fina!:)

2013-07-18 || 09:27:56
URL: http://ssfredlund.horseworld.se

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0