Min hjärna den står där brevid när det händer

Viola fick jobba en hel del i snön idag. Vi höll till på gärdet bredvid stallet och det stod kondiditonsträning på schemat tack vare ca 30cm pudersnö som fallit de senaste dagarna.
Jag tränade mest på att få henne lugn och verkligen vila på steget i alla gångarter. Hon lugnade ner sig ganska ordentligt när hon hade travat några varv så då kunde jag börja arbeta henne lite mer "ordentligt".
Här blir problemet att hon gärna blir för låg i formen, att hon tar ner huvudet för långt så att hon kommer undan arbetet den vägen. Framförallt i galoppen. Därför gick jag in på lite mindre volter och försökte komma närmre sadeln, ta upp näsan lite på henne och få ihop henne i en lite mer kompakt form. Det fungerade jättebra idag, hon var samarbetsvillig och eftersom det ofta är detta vi tränar på förstod hon var jag menade ordentligt också. När jag hade fått henne så fin fick hon galoppera en liten stund innan vi avslutade och skrittade av en liten sväng i skogen :)
 
Puss

0 Kommentarer till "Min hjärna den står där brevid när det händer"

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0