Clear round med Viola 12/1

Igår var vi iväg med Viola på clear round på Sissi Liljas anläggning. Vi hoppade två rundor, ett på 40cm och ett på 60cm. Viola hade aldrig hoppat bana förut utan bara två-tre hinder efter varandra, och det var därför vi började så lågt. 
 
Hon skötte sig exemplariskt rakt igenom. Hon var som vanligt supersnäll att köra och göra iordning. När vi skrittade fram gick hon och lyssnade hela tiden på mig, brydde sig inte det minsta om att det var massor andra hästar där. 
 
Samma sak på framhoppning. Hon har aldrig gjort något liknande förut, men brydde hon sig? Icke. Dessutom började clear rounden på 20cm, så i början på framhoppningen var det ryttare som inte kunde så mycket. Det var ponnyer överallt och en mamma beordrade sin dotter att hoppa hindrena bak och fram gång efter gång. Lilla Viola är så himla underbar! Hon var jättefin både på marken och när vi hoppade också!
 
På banan var hon såååå fin! Hoppade ett hinder i taget, svängde precis när jag bad henne och löste det själv om hon kom lite nära något hinder. Landade hon inte i rätt galopp fixade hon det själv med korrekta galoppombyten. Så himla härlig! Och klok! Vi var felfria, bara att jag la en volt efter tvåan för att få ihop henne lite (och för att minnas banan lite också ;)). Det var "stilbedömning" också, men lite speciellt då det bara var 5 bedömningar istället för 7 som det brukar vara, alltså var maxpoängen 50 istället för 70. Dessutom dömde de mig lite hårdare än de som var små eller var det var, jag fattade inte riktigt... Jag fick iallafall 38 i stilpoäng, bara 7:or och 8:or :)
 
I 60cm fortsatte hon att vara sådär himla duktig, men då var hon rätt trött så vi rev 2:an, hon blev lång och hoppade inte ordentligt. Det var ingen lätt väg dit heller, man skulle galoppera hela långsidan ner och sen hoppa ett räcke. Annars var hon helt underbar, dock blev det lite hastigare den här rundan, hon började bli trött (det tog väldigt lång tid, jag red i ca 1,5 timme, fast inte hårt hela tiden såklart utan skrittade mycket), så hon hoppade lite flackt, men ändå, så himla bra! Dessutom var det både grindar och plank i hindrena, men hon brydde sig ingenting. 
I den här rundan fick vi 37 stilpoäng, och i båda rundorna fick jag kommentarer där det stod "härlig och bra ridning på ung ponny", precis det jag ville uppnå alltså!
Är väldigt nöjd med Viola, så himla okomplicerad och klok. En riktig guldponny!
 
Puss 

1 Kommentarer till "Clear round med Viola 12/1"
Postat av: Emma Klang

Guuud vilka söta ponnyer i headern! :)

2013-01-13 || 22:33:59
URL: http://vintagestyle.blogg.se

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0