Tävling i Heda 10/2

Här kommer en sen utvärdering om årets första tävling:
 
Den 10 februari var jag iväg med Viola på (för min del) årets första tävling och Violas första någonsin. Den hölls på Heda ridklubb.
 
60cm (L.D-10):
 
Vi började med en 60cm-klass bara för att göra tävlingsdebuten lyckad och enkel.
Framhoppningen var halvt kaotisk. Ridhuset är fruktansvärt litet, jag tror att det är 15x13m. Alltså INGENTING! Det får bara plats med två hinder och det känns som att hoppa på en kortsida. Som tur var hade dem flesta som jag hoppade fram med nogorlunda koll på sina hästar. Viola kändes fin, men det är väldigt svårt att få henne gå ordentligt och bra inne i det lilla ridhuset med 5 andra hästar.
På banan var hon helt fantastisk som vanligt. Hon var inte riktigt igång, men hon hoppade så snällt varenda hinder iallafall. Hon galopperade lite, hoppade, galopperade vidare och om hon var i fel galopp bytte hon i svängen. Så himla duktig! Mot ett hinder blev hon lite springig, men hon löste det väldigt bra iallafall1 Vi var felfria och därmed fick Viola sin första rossett någonsin!
 
70cm (L.D) Stilbedömning:
 
Inför den här klassen var hon ju redan uppvärmd, så jag kände mig inte så stressad på framhoppningen som till första klassen. Hon kändes bättre än innan både på marken och på hinder. Jag red inte så mycket för att spara lite på hennes energi.
På banan var hon mycket finare! Ettan och tvåan var lite sisodär, och hon rev tvåan för att hon kom lite nära och hann inte riktigt hoppa upp sig. Men sen var det som att hon kom på att "just det, jag skulle ju hoppa!". För till varje hinder efter det hittade vi fina framåtlägen och hon hoppade som en liten gud! Tyvärr rev vi sexan också av samma anledning som tvåan, men jag är ändå mycket mer nöjd med den här klassen! Hon rättar sig så himla fint av sina misstag!
Vi fick 40,5 stilpoäng, och skulle fått 44,5 om vi inte hade rivit. Det var bara 6:or och 6,5, så det var mycket mer än godkänt! Sen får man ju tänka på att stildomaren inte dömer efter att det är en knappt hoppad ungponny som jag rider på, utan precis lika hårt som alla andra. Jag tyckte att det var lite snålt, men det är ju alltid så när det gäller bedömning!
 
Jag är väldigt nöjd med den lilla prinsessan och tycker att hon skötte sog väldigt bra på sin första tävling!
 
Puss
 

0 Kommentarer till "Tävling i Heda 10/2"

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0