Hoppkurs för Louise Haaga 20-21/2

När jag fyllde år i somras fick jag i födelsedagspresent av Magdalena och Fredrik som äger Veronica och Viola att jag fick välja en tränare att träna för med Veronica som jag inte brukar träna för, och så skulle dem stå för det. Jag valde att träna för Louise Haaga. Det blev av först nu i veckan, eftersom hon inte har träningar här då ofta, och när hon har haft det tidigare har det inte passat i vår tidsplanering. Träningen var i två dagar. I onsdags var det lite mer "markarbete" och i torsdags fortsatte vi på samma spår, men satte i slutet ihop alla övningar till en bana. Det var jättekul och lärorikt. Tack så mycket Magdalena och Fredrik!
 
Onsdag:
Första dagen var det som sagt mest markarbete, men det var ändå ganska mycket hinder och hoppövningar.
Vi började med att prata om att hästen skulle ha egen balans, och att den inte skulle hålla sin balans i tygeln. Sen fick vi träna på det genom att galoppera runt fyrkantsspåret och att hästen inte skulle öka när man lättade på tygeln. Sedan fortsatte vi med samma övning fast över två bockar. Vi fick också träna på att korta ihop hästarna och rida utan stigbyglar en stund. Veronica var väldigt pigg, så hon var rätt svår att hålla ihop ordentligt. Hon har inte heller jättebra kondition just nu, så hon blev rätt trött när vi fick galoppera så länge. Som tur var återhämtade hon sig väldigt bra, så när vi började att hoppa var hon fit for fight igen!
 
När hästarna var ordentligt framgalopperade fick vi börja hoppa. Vi hoppade mycket på olika linjer och fick träna på att vi skulle få in ett visst antal galoppsprång på varje linje. Många hinder stod dessutom lite ur sväng för att vi skulle behöva galoppera med hästarna och vända för ytterhjälperna. Veronica accepterade inte riktigt att jag gick på henne, så hon var lite studsig och kickade när jag kom åt henne. Det var lite jobbigt, för då kunde jag inte riktigt koncentrera mig på övningen riktigt, men hon höll inte på hela tiden och blev bättre och bättre hela tiden. I slutet höll hon inte på alls! Jag är jättenöjd med slutet av träningen, för då började hon komma igång ordentigt och vi hittade fína lägen till hindrena, hon var jättelätt att reglera galoppen på... Jaa, hon var superfin!
 
Torsdag:
Andra dagen började liknande som den första. Vi galopperade ganska mycket i början och fortsatte att träna på att hästen skulle ha egen balans, men vi började att rida över hinder ganska direkt. Vi skulle rida i lätt sits och försöka få hästarna att inte öka mot hindrena. Jag fick rida den övningen ganska länge eftersom Louise tyckte att jag hade lite för bråttom till hindrena och för att Veronica lite då och då blev lång. Jag brukar ju sitta ganska mycket ner i sadeln när jag hoppar för att få ihop hästarna, men nu när jag skulle stå i lätt sits fick jag inte riktigt ihop henne. Men efter en stund gav arbetet resultat och hon var superfin!
 
Sedan började vi att hoppa på olika linjer och bågar precis som dagen innan. Veronica var mycket finare nu, hon höll inte på och protesterade någonting utan gjorde snällt vad jag bad henne. Det kändes väldigt bra!
 
I slutet fick vi hoppa en bana av alla övningar. När jag hoppade låg hindrena runt 1m. Vi hoppade högre när vi gjorde övningarna, men när vi hoppade banan var Veronica rätt slut, så vi ville avsluta lite snällt.
Hon var sjukt fin! Hon kom riktigt bra till alla hinder, jag kände att jag kom åt henne och verkligen fick henne att göra det jag ville. Jag är jättenöjd med henne, det var härligt att inleda vårt år med en sån bra kurs! Tack så mycket igen M och F!
 
Puss
 
 

0 Kommentarer till "Hoppkurs för Louise Haaga 20-21/2"

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0