Vila eller aktiv vila

Jag såg ett jättebra inlägg på tyrashastar.se (förövrigt min favoritblogg) igår om vila eller aktiv vila igår. Det handlade lite om hur man gjorde med sina hästar, om de fick vila helt eller om man t.ex var ute och skrittade med de när de hade vila, när man hade vila och även om hur hon tyckte att olika åldrar på hästar skulle vila.

Jag håller helt med henne! Till exempel har ju Vinca, 5 år, fått tävla mycket i slutet på sommaren och nu hela hösten. Hon har bland annat varit på två meeting, varav det ena två och det andra tre dagar långt, och presterat riktigt bra. Hon har hoppat ganska mycket och varit ute på ganska mycket endagstävlingar på ganska kort tid. Hon har dessutom flyttat hem till oss. Hon har fått mycket  intryck och har även tränat huvudet, inte bara kroppen. Därför är hon ju nu hemma på Djupvik för en lång vila. Hon ska bara gå i hagen på dagarna och få tänka igenom vad som hänt, inte se varken hinder eller sadel, utan bara komma bort från det en stund. Det tycker jag verkligen att hon har förtjänat!



Veronica som är 7 har även hon tävlat ganska mycket i år. Hon har börjat hoppa ganska högt, debuterat och hoppat ett flertal msvb. Hon börjar dock komma in i det här med träning och tävling nu då hon tävlats och tränats aktivt i två år. Hon var hemma ungefär en månad på Djupvik i höstas och fick vila. Hon reds ett par gånger, men fick stå mycket i hagen och bara mysa.





Gunde där emot, som är 15, ger jag ingen riktig vila. Han har haft ett par knappt veckolånga perioder i år när jag inte har hunnit rida honom så mycket, utan han bara har skrittats ut och gått i hagen. En lite längre sådan ska han ha nu också, fram till jullovet. Han är en väldigt pigg ponny som älskar att bli riden och att arbeta, så han springer bara i hagen om han inte aktiveras. Jag tror dock att det är viktigt att han i perioder inte hoppas eller tävlas, så att han inte tröttnar. Därför är det ganska självklart att han har en sån period nu när det inte är tävlingar och det inte går att hoppa hemma.



Det här med när man lägger vila tycker jag är lite intressant. Många ger hästarna vila på sommaren. Visst, det är härligt att de bara får gå och mysa i hagarna, men det är också då det är som roligast att rida. Det är ljust, varmt, man är ledig, underlagen är bra och man har mycket tävlingar att se fram emot och träna inför. Fast självklart får mina hästar gå och lufsa i hagarna också, men jag rider så att de hålls igång. På vintern där emot är det mörkt och kallt, man (läs jag) har mycket läxor och man blir trött av mörkret. Jag tycker att det är bättre att ge hästen vila då, när man inte är inspirerad. :)

Vad tycker ni? :)



0 Kommentarer till "Vila eller aktiv vila"

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0