Tävling i Skogslotten 22/4

 
1m (L.A) bed. A:0
 
Veronica var först ut. Hon kändes fin, men jag fick inte riktigt igång galoppen ordentligt på framridningen. Hon blev lite lång, men när jag började hoppa fram blev det mycket bättre! Vi kom bra på hindrena hela tiden, hon var lugn och sammarbetsvillig. Jag tyckte att det kändes jättebra, men mamma tyckte att jag behövde ha liiite mer galopp på banan.
 
När jag gick banan gick jag med en kompis som berättade att det var jättedåligt underlag, att många hade gått omkull och fått problem för att det var så halt. Därför satsade jag ingentling trots att det var en tidshoppning.
Hon var jättefin! Det kändes hur enkelt som helst. På 4:an, ett räcke på långsidan rev hon, bara snuddade till och bommen föll. Det kan bero på att tjejen som red efter mig stod bakom hindret när jag red på det, så hon uppfattade något sent att det var det hindret hon skulle hoppa. Men det kan lika gärna varit att hon helt enkelt hoppade lite för lågt. Sedan fortsatte vi och hon hoppade grymt! I svängen mot sista hindret bara släppte underlaget, trots att jag red i normalt tempo och  verkligen hade henne på bakbenen. Hon halkade till, gick ner på knä och jag ramlade av! Jag vet inte om det räknas som avfallning eller omkullridning, men jag fick i alla fall gå ut med henne i handen, vilket var väldigt surt!
Jag tycker att det var fruktansvärt dåligt skött av Skogslotten. Ryttaren innan mig halkade också i den svängen och utgick därför. En annan ryttare i min kategori och klass gick också omkull. Så ska det verkligen inte vara. Som tur är skadade sig ingen vad jag vet. Men så får det inte gå till.
 
Det fanns inget annat val än att kasta mig upp på Gunvald och hoppa fram honom. Om vi hade haft mer tid hade vi definitivt övervägt att stryka honom så att vi inte skulle skada oss eller sabba hans självförtroende, men med bara 7-8 starter imellan finns inte tid för sånt. Sofie var med och hade ridit fram honom, så han var så gott som klar när jag satt upp, han behövde bara hoppa några språng. Han var lite rusig i början, slängde sig liksom mot hindret och behövde trampa om i sista sekund. Men efter en stund lugnade han ner sig och blev superfin!
 
På banan var han också jättefin på hinder, men eftersom han är så känslig för underlag kände han direkt att det var halt och hade därför inte samma galopp som han brukar, men oj vad han hoppade! Tyvärr rev han första, ett typiskt Gunvaldpet, men sen hoppade han super! 8:an tyckte han var lite läskig, en stor oxer ur sväng, men då sa jag att han minsann skulle hoppa i alla fall. Och det gjorde han, men lite halvdant så han rev. Men jag är ändå jättenöjd med honom, han hoppade fast att han tyckte att det var äckligt underlag. Han ställde upp för mig och hoppade hela vägen. Stjärnis!
 
Som sagt är jag varken besviken på mig själv eller på ponnysarna, vi gjorde det bästa av situationen. De ställde upp för mig båda två.
 
Men jag är otroligt besviken på Skogslotten att de inte gjorde något åt underlaget. Så får det inte gå till. Och jag hoppas att det aldrig sker igen.
 
Puss

1 Kommentarer till "Tävling i Skogslotten 22/4"
Postat av: A G N E S ♥

hej sötnos, nu är veckans blogg avslutad. kika in och se om det blev du. om inte? anmäl dig gärna igen och gör min dag <3

2013-04-23 || 17:07:29
URL: http://agneshagelberg.blogg.se

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0