Föreläsning med banbyggaren Sara Brink

Jag var nu ikväll på föreläsning med B-banbyggaren Sara Brink. Den var verkligen jättebra, jag lärde mig massor nytt och fick massor repetition på saker jag redan visste lite om.
Hon berättade massor om skillnaden mellan att rida på en linje och en annan, fast att den ser ungefär likadan ut! T.ex om man hoppar båge ut till en vägg är det lättare om det är ett räcke ut än en oxer.
 
Hon tog också upp hur hästens språngkurva ser ut på olika hinder, vilket jag tyckte var väldigt intressant! Visste ni till exempel att hästens språngkurva är lika lång på vilket hinder man än hoppar, räcke som trippelbarr? Det är ju dock stor skillnad på hur långt ifrån hindret hästen hoppar av och landar beroende på vilken hindertyp. En stor hästs normala språngkurva är 4m. Tyvärr var det nästan bara storhästavstånd hon nämde, jag hade tyckt att det skulle ha varit kul att veta ponnyavstånden också!
 
Hon visade också en banskiss på banan som vi ska hoppa på en banhoppningsträning nästa torsdag och berättade vad hon tyckte att man skulle tänka på när man rider den! Jag ska hoppa både Veronica och Gunde. Veronica får nog hoppa 90 nånting bara eftersom hon inte har hoppat sen Borås (men jag ska hoppa lite småhinder hemma i helgen). Gunvald får gå en vanlig 1m! :)
 
Puss
 
 

1 Kommentarer till "Föreläsning med banbyggaren Sara Brink"
Postat av: Annika

Fina ponnysar :)

Svar: Tack! :)
sofiejansson.blogg.se

2012-11-23 || 10:57:52
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0