Träning för Lotta, dag två

Veronica var lika fin idag. Jag var rädd att hon skulle vara lite trött, men det var faktiskt inget jag märkte av. 

Början på träningen (eller hela träningen egentligen) fortsatte på samma spår som igår, bommar, övergångar, lydnad, sidvärtsövningar. Jag märkte lite skillnad på Vera från igår, hon var lite mer följsam och gjorde det lite lättare. Sen fortsatte vi på som banor med låga hinder. Lydnad även här. 

Svårighetsgraden var lite större idag än igår. Vi hoppade bland annat ett räcke på båge ut till en studs med 13 meter imellan (ungefär tre galoppsprång normalt med normalhöga hinder, jag red på 4 för att det var så lågt) och efter studsen var det tre framåt galoppsprång eller fyra tillbaka till en oxer. Det gick bra, fast Veornica tog inte riktigt skänkeln när jag skulle rida framåt på tre språng efter studsen, vilket gjorde att vi kom mitt imellan två galoppsprång = stopp. Nästa gång red jag tillbaka ordentligt på fyra istället och då gick det mycket bättre. Jag red sen med bättre tryck i galoppen och hade henne framme för skänkeln hela tiden. Jag fick beröm för att jag var så mjuk och följsam i min ridning, och det blev jag jätteglad över eftersom det är något jag strävar efter varje ridpass och som jag ar fått jobba hårt med.
Vi fick inte hoppa så högt idag heller, Lotta tyckte att det var så djupt underlag, så att det skulle slita på ponnyerna. Men det var iallafall lite högre idag :) 
En sak som jag fick lära mig idag, som jag verkligen ska prova ordentligt på Veronica och som jag tror kanske kan förändra mycket, är att jag i svängar innan hindren ska flytta henne lite undan för innerskänkeln. Då kommer man rätt på hindret, istället för mitt imellan. 

Jag har lärt mig jättemycket på bara två dagar! Jag har verkligen försökt snappa upp så mycket som möjligt som jag ska fortsätta att träna på hemma. Lotta var en jättebra tränare som jag gärna vill träna för någon mer gång. Väldigt pedagogisk, kollar att man verkligen förstår och är ändå snäll och ger beröm. Man får mycket att tänka på och blir inspirerad. Hon sa mycket saker som vi tänker på i vardagen, som på något sätt bekräftar att vi gör rätt. 
Tack snälla Magdalena och Fredrok för den fina konfirmationspresenten!



0 Kommentarer till "Träning för Lotta, dag två"

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0