Hoppträning

Idag var vi iväg på vanlig tisdagshoppning med en hejdundrands fin Vinca. 

Hon var lite tittig precis när vi kom in eftersom hon inte har varit i ett ridhus på ett tag och det stod massor hinder uppe, hon som inte har hoppat sedan championatet. Hon var fin iallafall. Vi började med hårdträning på bommar. Det var jobbigt och svårt, men jag tycker ändå att Vinca gjorde det bra. Vi jobbare också på en liten volt och varierade mellan kort kort galopp och skritt. Jag förstår att det måste ha varit jobbigt för henne, men hon kämpade verkligen och jag kände resultat när jag kom på hinder.
 
Vi tränade mycket på att hoppa mot väggen, lite studs, små hinder och bockar blandat med stora. Det jag behövde jobba på det här ridpasset var att hålla ihop händerna och håller de låga. Jag ska inte dra, och inte heller göra så mycket mot hindren. Hon ska kunna sköta det så mycket som möjligt själv, och jag måste komma ihåg att hon är en ung häst som måste lära sig avståndbedömning och hur hon ska göra för att hoppa hinder. Om jag hjälper henne hela tiden lär hon sig inte att göra något själv.

Men, ännu en gång, hon var sjukt fin! Hon gjorde en hel del otroligt bra språng och hon börjar lyssna mycket bättre på mig nu. Jag är supernöjd med dagens träning och med den utveckling vi gjort från championatet tills nu.



1 Kommentarer till "Hoppträning"
Postat av: Sara Fryk

Vilken söt liten ponny!! :)

2013-10-18 || 17:33:52
URL: http://sarafryk.horseworld.se/

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0