Den nya bedömningen A/A:0 med totalfel

Jag har fått önskemål om att skriva om den nya bedömningen, så jag ska göra ett försök!
 
A/A:0 består av en grundomgång och en omhoppning som sker direkt efter grundomgången. Skillnaden mellan den nya bedömningen och en vanlig A:0/A:0 är att man får fortsätta och hoppa omhoppning även fast att man har fel i grunomgången (den enda gången man inte får fortsätta är om man är utesluten). Man kan alltså få ett pet eller ett stopp i grunden och ändå fortsätter man och hoppar omhoppning. Banan är lite kortare än om det är A:0/A:0.
 
Tanken bakom den nya bedömningen tror jag är att man ska få rutin att rida omhoppning, även om man får fel i grunden. Jag tror också att det är att man ska kunna ha en större chans att bli placerad även om man river/får ett stopp tidigt i banan. Det är bara i omhoppningen man ska rida fort. Sedan räknas felen i grundomgången och omhoppningen ihop, t.ex:
 
Alt. 1 - Om man river ett hinder i grunden, fortsätter och sedan får ett stopp i omhoppningen och rider på 38 sekunder. Då blir det totalt 8 fel och 38 sekunder.
 
Alt. 2 - Om man får ett stopp på hinder nummer 2 i grunden, fortsätter, hoppar resten av banan felfritt och rider fort i omhoppningen, vi säger att man rider på 27 sekunder. Då räknas felen i grunden och omhoppningen ihop. Det blir alltså totalt 4 fel och 27 sekunder.
 
Alt. 3 - Rider man felfritt fram till sista hindret i omhoppningen, river det och har ridit på 28 sekunder blir man placerad längre ner än alt. 2. Det blir totalt 4 fel och 28 sekunder.
 
 
Jag tycker att det är en rolig bedömning. Även om man så river första eller sista hindret har man en chans på placering. Om man får problem i grunden är det bra att man får hoppa fler hinder och liksom få reda ut problemet. Det är kul med lite nytt tänk och att det blir lite annorlunda!
 
Att tänka på om man ska tävla A/A:0 är att alla rider omhoppning, dvs klassen tar längre tid än en vanlig. Det kan vara bra att tänka på om man ska räkna på hur lång tid klassen kommer ta.
 
Jag hoppas att ni förstod vad den nya bedömningen går ut på. Om det är något ni undrar över är det bara att kommentera! :)
 
Puss
 

6 Kommentarer till "Den nya bedömningen A/A:0 med totalfel"
Postat av: Louisa

Sv: jaa, ge oss sommarlov nuuuuuu!! :D
Men vi har många lovdagar nu så det känns helt okej :)<3

2013-04-25 || 20:26:20
URL: http://bylouisa.blogg.se
Postat av: benedit ♥

sv; ingen fara! :) härligt, jag med :)
vad gör du? kram

2013-04-25 || 20:43:48
URL: http://moufieeh.blogg.se/
Postat av: Henny Vinlöf - blogg om tävlingshästar på lika nivåer!

Håller med dig. Bra med lite nytt i Sverige då den är väldigt populär internationellt!!
Jag tycker bara jättebra om den, ser faktiskt inget negativt alls med den..

Svar: Vad kul att du också tycker så! :D
sofiejansson.blogg.se

2013-04-25 || 23:27:21
URL: http://hennyvinlof.blogg.se
Postat av: Louisa

Jag ska till örebro och tävla (där priserna på bilden är ifrån) den 18 maj faktiskt :D<3

2013-05-02 || 21:52:45
URL: http://bylouisa.blogg.se
Postat av: Joline Engström

Ska tävla med denna bedömning på fredag och du skriver att om man river första eller sista i grunden spelar det ingen roll för man går endå till omhop. så vadå, om man river 3 eller 7 (vilket hinder som helst) i grunden får man inte gå vidare då? måste man riva/vägra på första eller sista för att gå vidare eller kan man gå vidare oavsettt vilket hinder man får ett stopp eller pet på? Detta är lite rörigt för mig då jag aldrig hoppat denna bedömning förut så jag är tacksam för svar, gärna i inlägg :D

och en grej till. Varför hamnar man längre ner om man river sista i omhop. än alt. 2 ? eller har jag förstått helt fel?

2013-07-17 || 18:24:55
Postat av: Joline Engström

Ska tävla med denna bedömning på fredag och du skriver att om man river första eller sista i grunden spelar det ingen roll för man går endå till omhop. så vadå, om man river 3 eller 7 (vilket hinder som helst) i grunden får man inte gå vidare då? måste man riva/vägra på första eller sista för att gå vidare eller kan man gå vidare oavsettt vilket hinder man får ett stopp eller pet på? Detta är lite rörigt för mig då jag aldrig hoppat denna bedömning förut så jag är tacksam för svar, gärna i inlägg :D

och en grej till. Varför hamnar man längre ner om man river sista i omhop. än alt. 2 ? eller har jag förstått helt fel?


Svar: Jag har svarat på dina frågor i ett inlägg som kommer upp vid 9 imorgon bitti! Hoppas att du förstår då! :) Lycka till i helgen!
sofiejansson.blogg.se

2013-07-17 || 18:24:56

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0